Kerkstraat 28-30,
H.A. van Bakel,
14 juni 1882
De eerste steen
gelegd door H.A. van Bakel
oud 7½ jaar
14 juni 1882.
Datum van steenlegging
14 juni 1882Steenlegger(s)
H.A. van BakelAchtergrond steenlegger(s)
Hendrik Antonie van Bakel (Amsterdam 1874-1948) was de oudste zoon van zadelmaker Willem Johannes van Bakel (Amsterdam 1846) en Hendrika Agatha Schutter (Amsterdam 1847). Agatha was de dochter van Hendrik Antonie Schutter (Amsterdam 1815-1876), zadelmaker, wonend Kerkstraat 30 boven. In 1883 trok het gezin van Willem van Bakel in het bovenhuis Kerkstaat 28.Hendrik Antonie werd hoogleraar Godgeleerdheid aan de Universiteit van Amsterdam en aan het Evangelisch Luthers Seminarium. In 1933-1934 was hij rector magnificus van de UvA.
Koetshuizen, stallen en rijtuigen in de Kerkstraat
De Kerkstraat, een smalle straat tussen de Keizersgracht (even nummers) en de Prinsengracht, is in 1663 ontworpen door stadsbouwmeester Daniël Stalpaert. Stalpaert creëerde hiermee een achteringang voor de koetshuizen van de grachtenpanden aan de Keizersgracht. In het koetshuis was ook ruimte voor een stal en hooizolder; de koetsier woonde bovenin het koetshuis. Er zijn in de Kerkstraat nog 45 koetshuizen over, waaronder dat van Museum van Loon.
Tot ver in de 19de eeuw zaten er in de straat ook veel rijtuigbouwers en zadelmakers. Zij maakten koetsen, rijtuigen en sleden, en zadels voor de paarden. De rijtuigbouwer Schutter & Van Bakel behoorde tot de topklasse. In 1905 stuurde Hendrik van Bakel zijn jongste zoon Jacob naar het Parijs van de Belle Époque, om daar de nieuwste snufjes op rijtuiggebied te leren kennen. Het hierboven afgebeelde rijtuig is vervaardigd door Schutter & Van Bakel en behoort tot de collectie Van Loon (Keizersgracht 672).
Rond 1900 ging Schutter & Van Bakel met veel succes over op het vervaardigen van autocarrosserieën.
Rond 1900 ging Schutter & Van Bakel met veel succes over op het vervaardigen van autocarrosserieën.
Een andere rijtuigbouwer in de Kerkstraat was J.H. van der Meulen (op nr 105).